Posted on: 13 lipca, 2021 Posted by: admin Comments: 0

Decydenci i rynek powinni podjąć działania w celu ograniczenia wyczerpywania się znaczącego rozpuszczalnika Chlorek metylenu  (DCM) jest niezwykle użytecznym rozpuszczalnikiem.

Może rozpuszczać ogromną różnorodność substancji; ubij je przez kolumny chromatograficzne; a potem Rotovap w mgnieniu oka. Jednak ma też ciemną stronę. DCM od lat zwiększa problemy zdrowotne: na przykład amerykańska agencja EPA ocenia ją jako „potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego”. Obecnie istnieją dowody na to, że rosnące klimatyczne stężenia DCM mogą niszczyć warstwę ozonową planety. Chociaż efekt jest obecnie stosunkowo niewielki, wzrost emisji DCM musi skłonić naukowców, sektor, a także decydentów do podjęcia natychmiastowych działań.

Możliwość niszczenia warstwy ozonowej przez wolne rodniki z materiałów takich jak chlorofluorowęglowodory (CFC), jak tylko powszechnie stosowane jako czynniki chłodzące, była tak katastrofalna, że ​​doprowadziła do najskuteczniejszego globalnego porozumienia ekologicznego na świecie, Procedury Montrealskiej. Metoda ta, uzgodniona w 1987 r., określiła harmonogram eliminowania CFC, a także różnych innych substancji niszczących warstwę ozonową. Pomogło to obecnie zmniejszyć całkowitą ilość naturalnego chloru w otoczeniu z 3660 części na bilion do około 3300ppt w 2012 roku.

Projekt Caribic odnotował wzrost o około 60% stężenia DCM w atmosferze w ciągu ostatniej dekady

Procedura nie reguluje Chlorek metylenu. Ma czas życia w atmosferze poniżej 6 miesięcy, a naukowcy wcześniej zakładali, że rozpada się, zanim dostanie się do powietrza. Niemniej jednak badanie opublikowane w lipcu zaleca, aby około miliona ton Chlorek metylenu  co roku trafiało do środowiska, z czego część może bez wątpienia zaatakować warstwę ozonową.1 Przy powierzchniowym klimacie stężenia Chlorek metylenu  wzrastającego o około 8% rocznie, może dodać około 30% chloru w zredukowanym środowisku do 2050 roku. To nie pierwsze badanie, które podnosi flagę ostrzegawczą. Praca o nazwie Caribic (podróże cywilne w celu regularnego badania środowiska w oparciu o pojemnik na narzędzia) zarejestrowała na taśmie wzrost koncentracji Chlorek metylenu  w atmosferze o około 60% w ciągu ostatniej dekady. Wiele z nich pochodzi z Chin, które zrzucają rocznie około pół miliona ton Chlorek metylenu; 2, a także w Indiach, gdzie spaliny Chlorek metylenu  wzrosły bardziej niż w latach 1998-2008.3

Nic dziwnego, że północno-wschodnia Azja, a także Indie odpowiadają za około trzy czwarte międzynarodowego użycia Chlorek metylenu. Wykorzystywany jest głównie jako rozpuszczalnik do ekstrakcji lub procedury, ale jest również surowcem do produkcji difluorometanu, innego gazu jako czynnika chłodzącego, którego produkcja wzrosła o 23% w latach 2012–2015 zgodnie z Programem Ochrony Środowiska ONZ. Nie trzeba być Sherlockiem Holmesem, by wywnioskować, że przynajmniej kilka atmosferycznych Chlorek metylenu  pochodzi z zakładów produkujących difluorometan.

Ważnym obowiązkiem może być również procedura montrealska. Jedną z jego wielkich wytrzymałości jest to, że można ją ulepszyć, aby uwzględnić świeżą wiedzę naukową. Ostatnio, modyfikacja Kigali, uzgodniona w październiku 2016 r., wyznaczyła zupełnie nowe zobowiązanie do zmniejszenia zużycia wodorofluorowęglowodorów (HFC), składających się z difluorometanu. Związki te w rzeczywistości pomogły zmienić CFC, jednak ich potencjał ocieplenia międzynarodowego może być setki razy większy niż CO2, a także nasilają modyfikację klimatu. Jeśli modyfikacja Kigali zostanie zatwierdzona, Indie, Chiny, a także inne kraje tworzące z pewnością zaczną zmniejszać produkcję HFC od połowy do końca lat dwudziestych, zmniejszając ją o ponad 80% do lat czterdziestych XX wieku. Niemniej jednak w tym okresie produkcja difluorometanu może wzrosnąć. Dzieje się tak, ponieważ ma mniejsze prawdopodobieństwo globalnego ocieplenia niż większość innych HFC, dlatego może skończyć się ich wymianą w jednostkach klimatyzacyjnych. Badania nad atmosferycznym Chlorek metylenu  powinny zachęcić do rozmów na następnym spotkaniu protokolarnym w listopadzie, skoncentrowanym na zapobieganiu niekorzystnym skutkom wzrostu zużycia difluorometanu.

Chiński biznes chemiczny mocno lobbował przeciwko zmianie w Kigali – w końcu wydali dużo na produkcję HFC, a biznes kwitnie. Jednak chiński rząd znacznie napina swoją tkankę mięśniową, aby narzucić kontrolę zanieczyszczenia powietrza i musi obecnie skoncentrować się na Chlorek metylenu. Jeśli poprawka z Kigali może regulować HFC, istnieje wszelkie prawdopodobieństwo, że lepsze zmiany w Protokole Montrealskim mogą ograniczyć emisje preferowanego przez chemię rozpuszczalnika chlorowanego.